Therése Grane

Jag & Yoga

Jag var mitt i livet som småbarnsförälder och mitt liv var kaos. Jag hade enorma krav på mig själv och levde med ständigt dåligt samvete, rädsla, skam och förde en hemsk kamp mot mig själv… Längtade såå efter att få tid för mig själv, känna glädje, hitta och lära känna mig själv igen… mig själv som jag tappat bort på livets väg och jag visste inte hur jag skulle hitta tillbaka…

Då dök yogan upp i mitt liv, tack vare ett trasigt knä, och jag kände då att jag för första gången fick möjlighet att umgås med mig själv, utan att döma eller jämföra mig med någon annan. Och framför allt att få vara närvarade med mig själv och min kropp och att inse att alla dessa tankar jag hade om mig själv inte var sanna! Att få möjlighet att utforska vad kroppen klarade i olika positioner, att få känna både mina möjligheter och mina begränsningar och att hitta vad jag så länge längtat efter, ett lugn i mig själv. Att liksom hitta hem! Min problemmage, som jag haft sen barndomen, försvann efter ett tag och min självkänsla har ökat och jag känner att jag kan tro på mig själv på ett sätt jag aldrig tidigare gjort!

Jag har så otroligt mycket att tacka yogan, meditationen och min personliga resa för! Utan dessa hade jag inte varit den jag är idag. Jag är såå ödmjuk inför livet och resan på livets väg. Jag är så ofantligt tacksam för vad mitt liv erbjudit och erbjuder mig varje dag och det yoga och meditation gett mig och ger mig varje dag! Även min lilla hund och min älskade familj är en stor källa till kärlek och glädje för mig! ♥️



HATHAYOGAN med mycket fokus på närvaro och mindfulness, är både dynamisk och statisk och vi jobbar med vår muskulatur i olika positioner där vi sträcker, förlänger, mjukar upp, övar på balans och stärker kroppen på olika sätt och i olika riktningar. Vi lär oss lyssna på vår kropp och lär känna den och både dess möjligheter och begränsningar genom olika övningar, rörelser och positioner. Men även genom att stanna upp och känna. Hathayogan ökar vår närvaro, koncentration, kroppsmedvetenhet, kroppskännedom och balanserar vår energi och ökar därmed vårt välbefinnande i både kropp och själ.

Vi övar oss även på att stanna upp, lyssna på och lära känna vårt inre och även här hitta våra styrkor, men samtidigt lära oss acceptera våra begränsningar även mentalt bl.a genom att observera tankar och nyfiket undersöka hur dessa påverkar oss. Vi utövar olika andningsövningar, avslappning, mindfulness och meditation. Både kropp och sinne får här en härlig boost!

YINYOGAN är en mer meditativ, passiv och lugn yogaform, där vi fokuserar på vila, avslappning och återhämtning. Vi sitter eller ligger i positionen mellan 3-5 minuter och denna yogaform passar de allra flesta, från dem som är riktigt stela till dem som är mycket aktiva. Yinyogan gör vår övriga träning mer effektiv och är mycket återhämtande och stresssreducerande. Vi låter musklerna slappna av och andas djupt i positionen för att komma åt vår bindväv i kroppen som ofta är stel och som kan ge blockeringar. Vi påverkar våra meridianer (energibanor) i kroppen på olika sätt och även våra leder, ligament och inre organ påverkas på ett positivt sätt. I yinyogan jobbar vi också med olika andningstekniker, mindfulness och meditation, där vi lär känna oss själva och vårt inre genom nyfiken observation, närvaro och acceptans. Vi undersöker våra styrkor och våra begränsningar i både vår kropp och vårt sinne. Vi lär oss att känna in och lyssna på kroppen på ett djupare plan i yinyogan. Yinyogan är en blandning av yoga, mindfulness och kinesisk medicin och vi använder positionen för att komma in i kroppen på ett fantastiskt sätt!

Yinyogan lugnar ner vårt nervsystem, ökar smidigheten i kroppen och stärker skelettet, ger djup avslappning och vi övar oss i att vara närvarande i nuet och i vår egen kropp och samtidigt undersöka våra tankar och känslor. Det är som att få en inre massage på alla plan. ♥️

Mina yogakurser innehåller: 
Asanas (positioner och flöden) 
Pranayama (andningsövningar) 
Mindfulness/meditation (medveten närvaro i nuet) 
Olika fokusområden varje gång, som andning, acceptans, närvaro, 
tacksamhet, kärlek mm. Vi undersöker våra tankar och vårt inre och hur dessa påverkar oss på olika sätt och övar på att släppa taget om det vi inte längre behöver. 
Vi avslutar alltid i savasana (avslappningsposition för
kropp och sinne) 
Vi tackar för det yogan har gett oss och för det vi 
gett oss själva. Namasté = ljuset i mig ser och välkomnar ljuset i dig! ❤️
Utbildning & Erfarenhet:
Lång egen erfarenhet av yoga och meditation i olika former.
Flera års utbildning till Hatha- och Yinyogalärare och i Restorative yoga. Diplomerad lärare i barnyoga, gravidyoga och mamma/bebisyoga och är sedan tidigare förskollärare.
Flera kurser i mindfulness och meditation och även många och regelbundna retreat i yoga och meditation. Många års egen erfarenhet, ett stort intresse och många kurser i personlig utveckling.
Diplomerad Massageterapeut och Doula och driver mitt företag “Hälsa & Harmoni” och Skövde YogaCentrum i Skövde. 
Besök mig gärna på www.halsaochharmoni.com för att läsa mer om mig och mitt företag eller kontakta mig på therese@halsaochharmoni.com eller på tel 0708-477439.
Med värme 🌸
Therése