Mindfulnessbaserad Stressreduktion hösten 2018

Mindfulnessbaserad Stressreduktion

Vad är mindfulnessmeditation?

Mindfulness handlar om att möta, vara närvarande med och att acceptera hela sin upplevelse, om att bemöta och komma i kontakt med sin helhet.Alla känslor, tankar, kroppen och tystnaden samt olika sätt att hanterar det man kommer i kontakt med. Mindfulnessmeditation leder till självkännedom acceptans och skänker praktiska verktyg i hanteringen av ditt känslo- och tankeliv och av kroppsliga sensationer såsom smärta och värk.Detta resulterar i att du blir mer lyhörd till dina och andras behov - du blir heltenkelt bättre på att ta hand om dig själv och andra. Mindfulness låter dig njuta av de enklare sakerna i livet såsom att fullt njuta av att duscha, äta eller lyssna till fågelsång. Läs mer om mindfulnessmeditationhär

Datum & tider för kursen

Söndagen 14/10 10:00 – 14:00
Söndagen 28/10 10:00 – 14:00
Söndagen 11/11 10:00 – 14:00
Söndagen 25/11 10:00 – 17:00

Har du en längtan efter att få mer lugn och ro? Vill du finna mer uppskattning i det vardagliga livet och njuta av det du har i större utsträckning? Önskar du att du kunde möta och hantera utmaningar och på ett bättre sätt?

Omfattande studier visar att mindfulnessträning förbättrar människors allmänna hälsotillstånd genom att skänka en ökad kunskap i hanteringen av utmanade och svåra situationer, reducera stress, samt resultera i en ökad förmåga att koppla av och njuta mer av det som händer i stunden.

8 v.kursen i MBSR utvecklar

  • Ökad emotionellbalans och välbefinnande
  • Förbättrad sömn och stärkt immunförsvar
  • Ökad kreativitet och förbättrad återhämtning
  • Ökar kapacitet att lättare skapa mer balans, kontroll och lugn i ditt liv
  • Förmågan att kunna bryta vanemässiga och automatiska beteendemönster

Detta är en kurs för ALLA som vill må bättre, få mer perspektiv, lära känna sina känslor, tankar och sin kropp bättre och få mer frihet att välja hur du ska navigera genom livets alla stormar. Ett stöd för att kunna leva mer närvarande och i samklang med dig själva, din miljö och dem omkring dig.

Kursinnehåll

  • Kroppsskanning
  • Fokus på andningsprocessen
  • Mindfulness i rörelse
  • Sittande meditation
  • Samtal i Grupp
  • Interaktiva övningar syftande till ökad närvaro i vardagslivet
  • Hemuppgifter – ca 45 min 6 dagar i veckan
  • Kurslitteratur och inspelade guidade meditationer

Kursen hålls över en 8-veckorsperiod och består av av fyra undervisningstillfällen som varar fyra timmar med avbrott för mellanmål på 40 minuter. Kursen består totalt av 16 undervisningstimmar och en halv retreatdag. Kursen hålls under helgerna på lördagar.

Kursen, som är rolig och lärorik, kan också vara krävande och fordrar engagemang. Mindfulness, som allt annat, utvecklas med träning och är en inlärningsprocess.