9/8 – Glädje & balans

kl 17.00 – 19.00

Välkommen till en klass där vi bjuder in glädjen i att röra kroppen så fritt som möjligt med mjuka, kravlösa flöden från hathayogan.
Vi släpper på eventuella spänningar likväl i kropp som sinne.

Finns utrymme att kunna utforska kroppens signaler både i rörelse och i stillhet.
Vi vill bjuda in en så god balans som möjligt utefter våra egna förutsättningar och dagsform.

Vi tar under denna klass in en mix av hathayoga, yinyoga som ger oss verktygen att komma åt oss på själsligt och kroppsligt.

Klassen välkomnar alla, både dig som helt nybörjare eller med erfarenhet.

Min strävan som yogalärare är att vi har en härlig frizon på yogamattan, finns ingen som är bättre eller sämre. Förhoppningsvis bär vi med oss den känslan utanför mattan i vår vardag.

Många spänningar i kropp & sinne byggs även upp av tankar, känslor som vi kanske har svårt att hantera. Yogan erbjuder oss relativt enkla verktyg att kunna förstå sig på mer av den man är och förhoppningsvis låta tankarna passera och släppa taget. Kroppen får utrymme att röra sig kravlöst vilket också kan vara utmanande då vi oftast “matas” med att det ska se ut på ett speciellt vis.

Hos oss på Skövde yogacentrum finns mattor, block, bolster mm att låna, självklart kan du ta med egen matta mm.
Vi undviker parfymer starka dofter då ev kan förekomma allergi.
Kom gärna lite innan, hinn landa och ev ta en kopp te.

Investering: 180 kr
Anmälan sker via mail eller sms 
Mail: ulrikayogaochpilates@gmail.com
Mobil: 0735-395927

Har du frågor hör gärna av dig ♥

VARMT VÄLKOMMEN TILL EN KRAVLÖS & INKÄNNANDE STUND

-Ulrika

Vad är hathayoga?

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.

När passar hathayoga?
Hathayoga passar utmärkt när du vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Utöva hathayoga om du vill ha en skön blandning av enkla andningsövningar, stärkande och stretchande positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

Fördelar med hathayoga
Starkare och mer flexibel kropp
Mindre spänningar
Mental klarhet och ökad fokus
Kraft och inspiration
Bättre sömn
Bättre koncentration
Bättre balans

Vad är yin yoga?

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

När passar yinyoga?
Yinyoga passar alla. Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Fördelar med yinyoga
Stillar kropp och sinne
Kompletterar övrig yogapraktik och träning
Enkelt att utföra, passar alla
Mycket avslappnande
Minskar stress och oro
Bidrar till en större medveten närvaro
Ökar rörligheten i leder
Skapar ett inre lugn
Ökar flöde av energi och livskraft, prana