26/5 – Yogadag för kropp & själ

kl 9.00 – 15.00

Ulrika välkomnar Dig till en dag med en resa för kropp, sinne & själ. Vi förenas med fokus att balansera och stärka vår energivarelse. Stärka relationen och förståelsen till den unika varelse vi är.

Då och då behöver vi stänga ner omvärlden för en stund, hitta åter hem till den man är. Tanken är att du denna dag får resa hem till dig, du får förhoppningsvis med dig verktyg att fortsätta att utforska och stärka relationen till Dig. 

Utifrån dina egna förmågor, helt utan krav eller prestation landar vi in i kroppen och sinnet för att utforska med hjälp av yoga & meditation i olika format.
Dagen bjuder in dig till Yinyoga, frigörande hathayoga med dynamiska mjuka flöden, meditation och djupavslappnande yoga nidra.
Det krävs inga förkunskaper, denna dag passar alla.

Preliminärt program för dagen :

09.00-09.15 Samling, landa i kroppen
09.15-09.45 Meditation, loving kindness
10.00-12.00 Yinyoga 
12.00-12.30 Fika / frukt & te
12.30-13.30 Mjuk flödande hathayoga 
13.30-14.00 Meditation, loving kindness
14.00-14.45 Yoga nidra / djupavslappning
14.45-15.00 Avslut ♥ 

 

Investering: 450kr 
Fika ingår, frukt & te, vill man ta med egen fika eller mat så finns det kylskåp och spis (ej micro)
Vi har all utrustning att tillgå i studion så som mattor, filtar, block, bolster mm. Men har du egen matta, mm kan du gärna ta med dig det.
Vi undviker parfymer, starka dofter då det kan ev förekomma allergi.
Mobilen lämnas gärna hemma eller avstängd i studion.
Vid ev skador, sjukdomar meddela oss innan start, även om du är gravid eller har högt/lågt blodtryck.

För anmälan och frågor maila
ulrikayogaochpilates@gmail.com
mobil: 0735-395927

Varmt välkommen till en dag av närvaro!


Nedan kan du läsa om de olika yogaformer, meditation vi möter under dagen.

Vad är yin yoga?
Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

När passar yinyoga?
Yinyoga passar alla. Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Fördelar med yinyoga
Stillar kropp och sinne
Kompletterar övrig yogapraktik och träning
Enkelt att utföra, passar alla
Mycket avslappnande
Minskar stress och oro
Bidrar till en större medveten närvaro
Ökar rörligheten i leder
Skapar ett inre lugn
Ökar flöde av energi och livskraft, prana

Vad är hathayoga?
Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne.

När passar hathayoga?
Hathayoga passar utmärkt när du vill ge dig själv en lugnare fysisk klass. Utöva hathayoga om du vill ha en skön blandning av enkla andningsövningar, stärkande och stretchande positioner, ibland med sittande meditation, fri från prestation.

Fördelar med hathayoga
Starkare och mer flexibel kropp
Mindre spänningar
Mental klarhet och ökad fokus
Kraft och inspiration
Bättre sömn
Bättre koncentration
Bättre balans

Vad är yoga nidra?
Yoga Nidra är en guidad meditationsteknik som utförs liggandes i savasana, död mans position. På sanskrit betyder Nidra sömn och Yoga Nidra kallas ofta den sömnlösa sömnen då vi tas in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i en djup form av avslappning. Tillståndet kallas hypnogogiskt tillstånd eller alfatillstånd. Detta kraftfulla tillstånd kan användas för många olika syften som inkluderar djupavslappning, frigörande av minnen som fastnat i vårt undermedvetna, och medvetna, samt skapa ett ökat tillstånd av medveten närvaro. Genom denna ”yogiska sömn” vill vi försätta kroppen i ett tillstånd av sömn, medan sinnet behålls fokuserat och vaket.

Yoga Nidra används även för att behandla posttraumatisk stress hos militärveteraner, för ångest, depression, stress och drogmissbruk.

Fördelar med Yoga Nidra
Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar såsom minskad stress och bättre sömn.
Ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar.
Kan användas för att somna eller för att få återhämtning vid förlorad sömn. Effekten av 20-30 minuter Yoga Nidra kan jämföras med tre-fyra timmars sömn.
Ger ökad koncentration genom att vårt sinne blir avslappnad och därmed ökar vårt fokus.
Enkelt att utföra, även för den som har problem att hålla en sittande meditationsställning.
Kan minska fysisk smärta genom att hormoner kopplade till smärtlindring frigörs.
Ger både kropp och sinne återhämtning och balans.
Tillåter dig att gå på djupet av dig själv och bli mer trygg.

Meditation under dagen praktiserar vi Metta:

Metta meditation – kärleksfull medvetenhet eller loving kindness som det heter på engelska. Med mantrat “jag är fullkomlig”. Metta meditation är en teknik eller praktik att rikta kärleksfull medvetenhet till andra, och för att göra det måste du kunna praktisera det mot dig själv. Vi stärker självmedkänslan och även kärleken till allt annat levande.
Allt som sker i världen, är en manifestation av vad som sker inom oss. Vi vet det, ingen som mår bra skadar andra människor. Vi vet också att vi inte kan ändra andra människor, men vi kan ändra oss själva framförallt hur vi förhåller oss till saker och hur vi påverkar andra